Friday, November 6, 2009

Ringkasan pelajaran Ibadah darjah 2

فلاجرن 1
اءير
اءير اداله نعمة يغ دكرنياكن الله
70 فراتوس بومي دليفوتي اءير
اءير دكوناكن اونتوق بروضوء ماكن مينوم مندي برسوجي دان سباكاين
7 جنيس اءير يغ صح دبوات برسوجي
  • اءير هوجن
  • اءير لأوت
  • اءير امبون
  • اءير سوغاي
  • اءير مات اءير
  • اءير فريكي
  • اءير ثلجي

Wednesday, November 4, 2009

ISU MORAL : Gejala ponteng sekolah atau kelas di kalangan pelajar

Dewasa ini kita sering didedahkan dengan pelbagai masalah salah laku pelajar. Antaranya ialah gejala ponteng sekolah dan ponteng kelas yang semakin meruncing di negara kita. Ponteng merupakan satu perbuatan salah laku dan melanggar peraturan sekolah. Seseorang pelajar dianggap memonteng sekiranya tidak hadir ke sekolah tanpa sebab-sebab yang dibenarkan pada hari-hari persekolahan. Sejak akhir-akhir ini masalah ini didapati semakin menjadi-jadi dan telah sampai ke peringkat yang agak serius. Pihak media juga sering menyiarkan berita tentang masalah ini sehingga pada masa ini pihak guru serta ibu bapa berasa sesuatu tindakan yang tegas perlu dilakukan segera sebelum gejala negatif ini sampai ke peringkat yang lebih kronik lagi. Menurut laporan yang pernah dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan, peratus pelajar yang terbabit dengan gejala ponteng didapati semakin meningkat dari semasa ke semasa terutama bagi sekolah-sekolah di kawasan bandar. Berikut adalah beberapa artikel daripada akhbar Utusan Malaysia yang berkaitan dengan gejala ponteng.
Artikel 3

Terdapat dua faktor utama yang menyebabkan para pelajar terlibat dengan gejala ponteng. Faktor yang pertama ialah faktor sekolah dan faktor yang kedua ialah faktor luar sekolah. Faktor luar sekolah pada kebiasaannya di luar kawalan sekolah untuk menanganinya. Sungguhpun begitu, disamping tugas kita memberi tumpuan kepada faktor di dalam sekolah usaha yang lebih berkesan kepada kedua-dua faktor tersebut perlu dilakukan supaya masa depan generasi pelajar kita lebih baik.

Jika dilihat faktor yang pertama iaitu faktor sekolah, antara punca pelajar ponteng yang dikenal pasti ialah kurang berminat terhadap pengajaran dan pelajaran di sekolah. Keadaan ini mungkin berpunca daripada isi kandungan sukatan pelajaran kita yang banyak memberikan tumpuan kepada mata pelajaran yang memerlukan pelajar menghafal seperti mata pelajaran sejarah, geografi, pendidikan Islam dan sebagainya. Di samping itu, pelajar juga kurang berminat kerana mereka mungkin tidak mampu untuk mengikuti pelajaran dengan sempurna kerana ketinggalan akibat kelemahan diri mereka sendiri. Alasan ini juga yang menyebabkan berlakunya kes ponteng yang banyak di kalangan pelajar yang lemah jika dibandingkan dengan pelajar yang cerdas. Pelajar seperti ini biasanya mudah berputus asa. Mereka kebanyakannya datang ke sekolah semata-mata kerana menurut kehendak ibu bapa. Oleh itu mereka kerap ponteng kerana telah hilang minat untuk belajar akibat tidak dapat memberikan saingan kepada rakan-rakan pelajar yang lebih cerdas.

Selain daripada faktor dalam sekolah, faktor luar sekolah juga boleh mempengaruhi pelajar untuk ponteng. Antaranya pelajar ponteng mungkin kerana mereka lebih mementingkan keseronokan daripada pelajaran. Hal ini jelas kerana terdapat di kalangan pelajar yang ponteng dengan tujuan untuk melepak atau berkumpul di pusat-pusat membeli-belah, pusat permainan video, dan taman-taman rekreasi. Malahan, terdapat juga pelajar yang ponteng untuk menonton wayang atau berkelah. Bagi mereka, belajar di sekolah adalah sesuatu yang membosankan kerana tidak ada unsur-unsur hiburan. Pelajar seperti ini juga tidak mempunyai kesedaran tentang kepentingan pelajaran bagi menjamin masa depan mereka. Oleh itu, mereka lebih mengutamakan unsur-unsur hiburan yang tidak terdapat di sekolah.

Terdapat juga para pelajar yang memberikan alasan yang tidak munasabah seperti takut didenda, guru yang garang, malu, dan sebagainya. Pelajar yang berkenaan mengambil keputusan untuk ponteng kerana mereka takut didenda kerana tidak sempat menyiapkan kerja sekolah mereka yang diberikan oleh guru. Terdapat juga pelajar yang datang lewat lalu mengambil keputusan untuk ponteng kerana takut didenda kerana kesalahan mereka itu.

Pelajar yang berasa malu sekiranya didenda dan dimarahi guru itu biasanya akan ponteng dan bersembunyi atau melepak di kawasan-kawasan yang sukar dikesan. Kumpulan pelajar ini juga menyalahkan pihak sekolah yang mengamalkan peraturan yang terlalu ketat dan mengenakan hukuman yang pada pendapat mereka terlalu berat bagi kesalahan yang kecil.

Biasanya pihak sekolah akan mengeluarkan surat amaran bagi pelajar-pelajar yang melakukan kesalahan ponteng terlalu kerap iaitu tiga hari berturut-turut. Surat yang ditujukan kepada waris atau ibu bapa itu kadang-kadang tidak mendapat respon yang diharap-harapkan. Ibu bapa yang terlalu sibuk dengan urusan harian mereka tidak dapat hadir untuk berbincang dengan pihak sekolah. Keadaan ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa ibu bapa atau penjaga pelajar yang berkenaan langsung tidak mengambil berat akan hal-ehwal anak-anak mereka. Keadaan ini juga memberikan rangsangan kepada pelajar yang berkenaan untuk terus memonteng sehingga akhirnya terpaksa diberhentikan persekolahannya. Oleh itu bolehlah dikatakan bahawa ibu bapa yang tidak mengambil berat akan amaran pihak sekolah turut menyumbang ke arah masalah ini.

Selain itu, terdapat juga pelajar yang ponteng kerana bekerja secara sambilan. Oleh sebab taraf ekonomi keluarga yang rendah, terdapat pelajar yang bekerja secara sambilan sebagai kedi di padang golf, dan tidak kurang pula yang bekerja sebagai buruh di tapak binaan. Malah masih ramai di kalangan pelajar yang bekerja secara sambilan di pasar raya dan mereka terlalu keletihan sehingga tidak berdaya untuk bangun awal terutamanya yang bekerja pada waktu malam.

Sekiranya masalah ini tidak diatasi dengan kadar segera, peratus pelajar ponteng pasti akan meningkat dan akan menggugat cita-cita pihak kerajaan untuk mewujudkan rakyat yang berpendidikan tinggi, cerdas, dan pintar. Sekali gus masalah ini akan membantutkan kemajuan negara kita. Peranan ibu bapa, pihak sekolah serta Kementerian Pendidikan amat penting untuk memastikan gejala ini tidak berterusan sehingga menjadi lebih serius.

Kunjungan marhaban

Barisan guru sesi pagi SAKMP


Barisan hadapan dari kanan (Ustazah Zulaiha, Ustaz Md Som, Ustazah Siti 'Azami Mujahidah)
Barisan belakang dari kanan (Ustazah Maziah, Ustazah Maslinda, Ustazah Nor Shamsiah, Ustazah Roslina)

Tuesday, November 3, 2009

Majlis tadarus dan khatam Al-Quran pada bulan Ramadhan


Murid-murid bersama-sama membaca Al-Quran...

Majlis tadarus dan khatam Al-Quran pada bulan Ramadhan

Aktiviti sekolah sempena Syawal


Guru-guru dan murid-murid yang terlibat dengan kunjungan marhaban pada 3, 10 dan 11 Oktober yang lalu sedang enak menjamu selera...

Lagu Sekolah

Sekolah Agama Kampung Melayu Pandan
Sekolah yang dicintai
Guru yang kami hormati
Mengajar dan mendidik kami

Beriman, berilmu dan beramal
Itulah matlamat kami semua
Pendidiknya berwibawa
Menjadi tunggak kejayaan

Kami.... pelajar
Berusaha, berdoa, bertawakkal
Demi mencapai
Kecemerlangan
Dunia dan akhirat...

Kami.... pelajar
Berusaha, berdoa, bertawakkal
Demi mencapai
Kecemerlangan
Dunia dan akhirat...

Sejarah Sekolah Agama Kampung Melayu Pandan

Sekolah Agama Kampung Melayu Pandan mula beroperasi pada Januari 1989. Atas permintaan penduduk di sekitar Kampung Melayu Pandan, penduduk Taman Sri Pandan, penduduk Taman Johor Jaya, penduduk Kampung Penggawa Timur serta penduduk Desa perwira, sekolah ini telah berjaya dibina di atas tapak paya berhampiran Sungai Pandan. Kawasan sekolah yang meliputi keluasan 0.5438 hektar (1.3450 ekar) ini mempunyai 2 blok iaitu blok A dan blok B serta sebuah kantin. Pada tahun 1999, sebuah lagi bangunan berjaya dibina iaitu Balai Islam yang bertujuan untuk dijadikan mini perpustakaan sekolah serta tempat untuk murid-murid menjalani latihan amali solat. Kos pembinaan Balai Islam ini telah mendapat peruntukkan daripada yang berhormat Dato' Ali Bin Hassan bersama Badan Kebajikan Sekolah Agama Kampung Melayu Pandan. Pada tahun 2008 pula, sekolah ini telah berjaya menambahkan satu lagi prasarana iaitu dewan terbuka sebagai kemudahan kepada murid-murid untuk menjalani pelbagai aktiviti sekolah seperti perhimpunan mingguan dan sebagainya. Kos pembinaan ini hampir mencecah nilai RM80 000. Ia adalah hasil kutipan orang ramai serta sumbangan daripada Yang Berhormat Dato' Seri Hj. Khalid Bin Nordin.